COM NOTEM EL GUST DE LES COSES?


PER QUÈ NOTEM EL GUST DE LES COSES?


La Lili ens ha portat la primera pista per saber a on la portarà la seva família el dia del seu aniversari. És aquesta caixa:


 Hem de ficar la mà dins la caixa i endevinar què hi ha a dins. Ens voleu veure?




Diem entre tots què creiem que hi ha dins la caixa, creiem que hi pot haver sorra, pedretes petites, pilotes molt petites, ningú s'imagina el que hi ha dins! Quan ho veiem, sabem de seguida el que és. El Bernat ens explica que és Blat de moro i amb ell es fan les CRISPETES.


Hem contat totes les crispetes que anaven saltant de la màquina! Eren moltes! Tenim moltes ganes de provar-les. 
Un cop les tenim fetes dibuixem què li ha passat al blat de moro fins que s'ha convertit amb crispeta:




























PER QUÈ SERVEIX EL GUST?

Per fi ens les podem manjar! Primer les hem tastat sense res, soles, i ens han agradat molt.  Després les hem provat amb sal i per acabar amb sucre!  Ens han agradat de les tres maneres, però la que més ha sigut amb sal. PER QUÈ SERVEIX EL GUST? Hem pogut experimentar per què serveix el gust.

Volíem més crispetes, però no en podien menjar gaires que després no dinaríem!




AMB QUIN ÒRGAN REBEM INFORMACIÓ DE L'EXTERIOR?

Fem una pluja d'idees i una reflexió sobre quin és l'òrgan del nostre cos encarregat de fer que notem el gust.  Creiem que és la boca, per saber si no anem errats, mirarem un vídeo.

https://happylearning.tv/el-sentido-del-gusto/


Ja sabem que els gustos s'absorveixen per la llengua i van a parar al nostre cervell, que és l'encarregat de dir si un gust ens agrada o no. 

Però... quins gustos hi ha? Agafem els ipads i mirem fotos que ens expliquen quines parts de la llengua ens fan sentir els gustos.  Ho anotem a la fitxa. També portem lupes per poder observar les papil·les gustatives.




















Per experimentar aquesta resposta, tornem a mirar un vídeo d'on extreurem més informació i un experiment per fer:

https://www.ccma.cat/tv3/super3/dinamiks/per-que-les-llimones-piquen/video/6041231/

I fem l'experiment que ens proposen per saber si un aliment és àcid o no sense tastar-ho. Tenim el suc d'haver bullit una col lombarda i la barregem amb dos ingredients, un d'àcid i una altre que no ho és. Si ens surt vermellós vol dir que és àcid, i si surt blavós que no ho és. Fem l'experiment i anotem els resultats:

















Quan hem fet les hipòtesis, ens hem equivocat força! Pensàvem que la llimona, el bicarbonat, la sal, la xocolata i el vinagre eren àcides i el sabó, el sucre, el suc de pinya no ho eren. 

Aquí podeu veure algunes de les respostes: 














PODEM CANVIAR EL GUST DE LES COSES? 

Fem una reflexió sobre aquesta pregunta, uns diem que sí... altres que no... Un cop l'hem fet fem un experiment. Triem entre beure suc de llimona o xocolata. Després bebem el mateix però afegint sal o sucre. Ha canviat el gust dels aliments?



ELS ALIMENTS PODEN CANVIAR SOLS DE GUST? QUÈ PASSARIA SI NO NOTÉSSIM EL GUST DE LES COSES?

En parlem i majoritàriament pensem que els aliments no canvien sols de gust. Per saber si és cert, mirem dos vídeos, un on es veuen uns tomàquets madurant i un altre on es veu fruita podrint-se.
Això ens fa adonar que sí que canvien de gust i el més important és que arribem a dues respostes per la pregunta que ens ha fet la Lili:

EL GUST SERVEIX PER:

Saber si ens agrada un aliment
Saber si un aliment està fet malbé.

Ho anotem a la carpeta d'aprenentatge i fem el mapa conceptual. Ja sabem què hem après del GUST i per a què serveix!






















Comentaris